مشاوره فردی دانش آموزان در چهار حوزه مورد بررسی قرار میگیرد.
۱ – دانش آموزانی که با توجه به مسائل فردی خود نیاز به مشاور را احساس میکنند و داوطلبانه خواستار جلسه مشاوره میباشند.
۲ – دانش آموزانی که با توجه به صلاح دید اولیاء مدرسه به دفتر مشاوره ارجاع داده میشوند.
۳ – دانش آموزانی که طبق درخواست و تماس اولیای خود معرفی میشوند.
۴ – دانش آموزانی که در سه دسته قبل قرار نمیگیرند ، ولی به ترتیب جهت یک ارزیابی کلی به دفتر مشاوره فراخوانده میشوند.
هر چهار دسته بالا پس از مراجعه اول و گرفتن شرح حال کلی از دو جلسه تا چندین جلسه ممکن است در دفتر مشاوره مورد بررسی قرار گیرند که در این راستا معمولاً تکالیفی روانشناختی به آنها آموزش داده میشود که در جلسات بعد جهت بهبود یا حل مسئله ، مورد ارزیابی قرار میگیرد.
– با توجه به نوع مسئله دانش آموز ، ممکن است جلسه یا جلساتی با اولیای دانش آموز نیز برگزار گردد.